Din cele prezentate până acum reiese pregnant faptul că gluma dispune de un inventar de structuri şi teme greu de sistematizat într-o descriere generală; ceea ce este comun acestor variate acte de umor este opoziţia între convenţie (lingvistică, comportamentală) şi invenţie (ca sabotare a acestei regularităţi verbale sau comportamentale). Materializare pertinentă a afirmaţiei greimasiene privind natura polemic-contractuală a practicii discursive, gluma ne apare ca o modalitate defensivă de manevrare a normativităţii, de dinamitare a supunerii enunţătorilor la regulile raţionalităţii şi convenienţelor.
Studiul glumei din perspectiva raportului convenţional/conversaţional are incidenţe deloc neglijabile asupra teoriei cunoaşterii (prin capacitatea de a genera, testa, revizui ipoteze, prin abilităţi de tip problem-solving), asupra sociologiei (prin evidenţierea mecanismului indirecţiei ca infrastructură a interacţiunii sociale), asupra semioticii (prin sincretismul gestualitate/proxemică/mesaj verbal pentru gluma orală sau prin interferenţa iconic/simbolic în cazul glumei desenate), ca şi asupra didacticii (înţelegerea glumei fiind un excelent test de comprehensiune textuală), oferind repere pentru trecerea de la undesteranding data, la undesteranding undesteranding (cf. Beaugrande & Dressler, 1981: 265).
Arhiva
-
▼
2009
(56)
-
▼
September
(22)
- Proxemică şi pattern cultural
- Corelaţia proxemică/personalitate
- Transgresări ale distanţei
- "Limbajul tăcut" al relaţiilor spaţiale
- Proxemica. Definiţie şi delimitări
- Comunicare verbală şi neverbală. Experienţa spaţiului
- Concluzii Gestualitate
- Constrângerea patternurilor culturale sau convenţi...
- Interacţiune gestualitate - limbaj
- Tipologia gesturilor
- Comunicare şi gestualitate. Conexiuni interdiscipl...
- Calcul interpretativ şi ierarhia competenţelor
- Sens fundamental. Sens contextual
- Normă comportamentală vs normă lingvistică
- Convenţie şi deconstrucţie
- Actul umoristic în perspectivă lingvistică şi enci...
- Retorica discursului publicitar. Retorica iconică
- Semantica discursului publicitar
- Sintaxa discursului publicitar II
- Sintaxa discursului publicitar
- Publicitate şi comunicare
- Iconicitatate şi comunicare
-
▼
September
(22)
Calcul interpretativ şi ierarhia competenţelor
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
0 comments:
Post a Comment