Obiectele semiotice definite de practica publicitară sunt rezultatul unui “a spune” iniţial, rostire care înseamnă semantizare denotativă (ciocolata “Smash”, napolitana “Joe”) şi semantizare conotativă (de la conotaţii naţionale: Masumi, BT, Snagov, Carpaţi etc. la conotaţii exotice: Fidji, Gitanes şi conotaţii mitologice: apa Evian, apă pură figurând Edenul).
De fapt, produsul valorizat de comunicarea publicitară este consumat dintr-o dublă perspectivă: ca obiect şi ca semn (al unui anume standing).
Săpunul va fi consumat utilitar, dar şi socio-cultural (mai ales dacă se numeşte Lux, Camay Elégance sau Camay Chic) şi mitic (Citron vert, Fa – mitul naturalităţii, al prospeţimii sălbatice sau purităţii începuturilor). Automobilul va fi consumat şi el ca obiect şi ca poziţie socială. De fapt, prin deplasarea mesajului publicitar de la raţional-informativ la sugestie şi afect, produsul este din ce în ce mai puţin cumpărat pentru utilitatea sa obiectivă, cât pentru simbolurile care îi sunt asociate, simboluri ce permit o identificare euforizantă.
Prin simbolismul produselor sale, s-ar putea spune că publicitatea vinde moduri de viaţă (La vie mode d’emploi, apud Georges Perec). “Izotopia publicitară selecţionează elementele referenţiale dintr-o anumită limbă naturală şi le conferă statut denotativ şi simbolic, operând închiderea lor în raport cu totalitatea elementelor înconjurătoare” (R. Lindekens, 1985: 269). În realitate, primul nivel denotativ este repede pus între paranteze de izotopia publicitară care articulează conotaţiile, ideologia subiacentă într-un ansamblu de semne persuasive (lingvistic şi iconic).
Infrastructurat de universul dorinţei, discursul publicitar privileagiază ficţiunea, proiecţia Ego-ului într-un univers mitic în care este sau poate să fie eroul. În egală măsură discursul publicitar este subîntins de un univers ludic (P. Charaudeau, 1983: 102) al jocurilor de cuvinte, al ironiei, rimei şi simetriei, prin care se instaurează o complicitate a plăcerii.
Arhiva
-
▼
2009
(56)
-
▼
September
(22)
- Proxemică şi pattern cultural
- Corelaţia proxemică/personalitate
- Transgresări ale distanţei
- "Limbajul tăcut" al relaţiilor spaţiale
- Proxemica. Definiţie şi delimitări
- Comunicare verbală şi neverbală. Experienţa spaţiului
- Concluzii Gestualitate
- Constrângerea patternurilor culturale sau convenţi...
- Interacţiune gestualitate - limbaj
- Tipologia gesturilor
- Comunicare şi gestualitate. Conexiuni interdiscipl...
- Calcul interpretativ şi ierarhia competenţelor
- Sens fundamental. Sens contextual
- Normă comportamentală vs normă lingvistică
- Convenţie şi deconstrucţie
- Actul umoristic în perspectivă lingvistică şi enci...
- Retorica discursului publicitar. Retorica iconică
- Semantica discursului publicitar
- Sintaxa discursului publicitar II
- Sintaxa discursului publicitar
- Publicitate şi comunicare
- Iconicitatate şi comunicare
-
▼
September
(22)
Semantica discursului publicitar
Posted by : Admin on Saturday, September 5, 2009 | Labels: Limbaj, Publicitate, Semiologie, Semiotica |
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
0 comments:
Post a Comment