Aserţiunea introductivă | Situaţia dificilă | Prezentarea agentului salvator | Concretizarea intervenţiei, a rolului benefic |
Solidaritatea există | E greu să învingi singur dificultăţile | Atunci am ales o bancă a cooperării: am ales Banque Populaire | În asociaţii profesionale, sindicale am învăţat că suntem puternici doar împreună |
Modelul paradoxului propune un enunţ paradoxal, care precede în sintagmatica discursivă agentul salvator, actul rezolvării şi “morala”.
Asertarea Paradoxului | Enunţarea salvării | Rezolvarea | Generalizarea rolului benefic al agentului salvator |
Nu vă putem Numi PDG. Dar vă putem tripla salariul. | Vă trebuie bani pentru o maşină, un televizor, o haină de blană? De fapt aceasta nu ne priveşte. Cu un cont CIC veţi putea avea toate posibilităţie. | Dacă aveţi nevoie, trei salarii vă sunt vărsate în cont. Discret şi foarte rapid. | Mai mult decît o bancă vă aşteaptă un aliat cu carnet de cecuri. |
Încercând să generalizăm am putea oferi o sintagmatică arhetipală (un fel de model proppian al mesajului publicitar):
E (nunţarea problemei:paradoxului, enigmei) + P (rezentarea agentului salvator) + R (emedierea lipsei prejudiciului, handicapului iniţial) + C (oncluzia care generalizează rolul benefic al agentului).
Premisa şi concluzia discursului argumentativ care este discursul publicitar sunt infrastructurate deci de un enunţ narativ simplu F (x) în care predicatul este reprezentat de acţiunea de lichidare a lipsei iniţiale, iar variabila x de agentul salvator (în exemplele de mai sus instituţia bancară investită, pe lângă atributele de eficienţă, promptitudine, seriozitate, cu cele de cordialitate, solidaritate etc.).
Schema narativă progresivă poate fi eventual inversată, iar gramatica narativă va începe cu soluţia, situaţie în care apare pregnant “emfaza inaugurală a rezultatului” (G. Péninou, 1981: 33), în virtutea aceleiaşi strategii de euforizare actualizate nu numai în planul construcţiei narative de tip basm (cu happy-end), ci şi în planul paradigmatic al numelui, figurii, paradigmei exemplare. Şi cu aceasta ajungem la dimensiunea semantică a mesajului publicitar.
0 comments:
Post a Comment